Munitie- oftewel Miljoenentrein

Op het einde van de Tweede Wereldoorlog op 4 september 1944 kwam 's avonds rond een uur of tien een locomotief met enkele spoorwegwagons vóór de gesloten Minister Lelybrug tot stilstand. De trein bevatte spoorweggeschut dat afkomstig was uit Calais. Het vermoeden bestaat dat de vluchtende Duitsers niet in Antwerpen maar in Sluiskil terechtkwamen, omdat iemand van het ondergronds verzet, onderweg een spoorwegwissel had gesaboteerd. Omdat eerder de zich terugtrekkende Duitsers onder de brug springstoffen had­den aangebracht met de bedoeling die vroeg of laat in de lucht te laten vliegen, maar ook omdat de trein simpelweg te zwaar was, mocht de trein de brug niet over.

De trein stopte vóór het ziekenhuis, maar reed op verzoek van de Sluiskilse huisarts Wechgelaar om veiligheidsredenen een eindje achteruit. Even later volgden nog vier andere treinstellen met een totale lengte van zo’n anderhalve kilometer. De wagons zaten boordevol medicamenten, etenswaren en veel andere waardevolle (gestolen) spullen. Om 04.00 uur 's nachts werd de trein door de Duitsers onklaar gemaakt. De volgen­de morgen liep heel Sluiskil uit in de rich­ting van de trein. Iedereen haalde er uit wat maar enigszins waardevol was of wat men kon gebruiken. Voor iedereen was er wat bij! Van varkens en koeien tot radio's, verrekijkers, fietsen, wijn en blikjes leverpastei. Vandaar de naam van 'miljoenentrein'.

300_miljoenentrein_2.png 300_minutietrein_02.png

 

De trein die hier nu staat, herinnert niet alleen aan de miljoenentrein, maar ook aan de cokesfabriek (1911 – 1999). Dit treintje heeft daar tot het eind toe dienst gedaan en reed de wagons gevuld met 25 ton cokes tot buiten het terrein. Vanaf die plaats vervoerde de NS de wagons naar Sas van Gent.  

300_trein01.png